راهپیمایی روز چهارشنبه

الان که دارم این نوشته را می‌نویسم، یعنی حدودا ساعت 7 و نیم بعد از ظهر چهارشنبه راهپیمایی مردم از میدان هفت‌تیر به سمت میدان انقلاب (یا دانشگاه تهران) ادامه دارد. من حدود یک ساعت دور میدان ولی عصر منتظر دوستم ایستاده بودم و در تمام این مدت جمعیت آرام و در سکوت از جلویم می‌گذشتند. بدون اغراق می‌توانم بگویم آنطور که من دیدم یک سر جمعیت میدان 7 تیر بود و یک سرش رسیده به بیمارستان امام خمینی (تع بولوار کشاورز).

جمعیت ساکت ساکت است. نه تنها شعار نمی‌دهد بلکه افراد با همدیگر هم حتی‌الامکان حرف نمی‌زنند. شعارهایی که روی کاغذها نوشته شده هم عمدتا مودبانه هستند و این درحالیست که رقیب از صبح تا شب مشغول تحقیر و تحریک مردم از تمام رسانه‌ها و تریبون هاست. این بار مردم از روشنفکران و روحانیون و سیاستمداران جلو افتاده‌اند.

به خاک و خون کشیدن چند دانشگاه و کشتن هشت نفر در انتهای راهپیمایی مسالمت آمیز روز دوشنبه به دلایل واهی و اعلام سریع و مکرر آن از رسانه‌های مختلف دولتی و حکومتی که دقیقا در راستای ایجاد فضای رعب و وحشت بود هم سازگار نیفتاده. هرچند گمان می‌کنم به زودی نیروهای نظامی فیتیله‌ی این راهپیمایی‌ها را – به خصوص بعد از روز جمعه- پایین بکشند اما به قول کروبی تازه این اول داستان است.

تحلیلم از این انتخابات و سوال‌هایی که دوستان را می‌پرسند را در پست بعدی به طور مفصل خواهم داد.

7 دیدگاه در “راهپیمایی روز چهارشنبه”

  1. من از نماز جمعه به شدت می‌ترسم. خواهش می‌کنم قبل از این که خون معترضان رسما مباح اعلام شود کاری بکنید.

  2. واقعا شما بدنبال چه هستيد؟ رای اکثريت يا؟ يا نه نظرتان اين است که چه با اکثريت چه بی اکثريت هرچه ما می خواهيم بشود؟ خواهش می کنم ژاسخ دهيد؟

  3. کی به شما حق داده که تعیین کنید چه کسی صلاحیت داره در مورد رویدادهای اخیر اظهار نظر کنه چه کسی نداره؟ حتما باید دیگران رو تحریک کنی بهت بد و بیراه بگن؟

  4. واقعا آدم حیران می ماند، چرا در برگه های رای کدهای {44 ، 55 ، 66 ، 77 } را برای {احمدی نژاد، رضایی، کروبی، موسوی} انتخاب کردند؟ مگر مجموعه اعداد {1، 2، 3، 4} چه اشکالی داشت که کد به حساب بیایند؟
    و اگر می خواستند کد دو رقمی داشته باشند، چرا مجموعه اعداد {14،13،12،11} را یا مجموعه اعداد {11 ،22، 33 ، 44} را در نظر نگرفتند که با شماره ردیف اسم نامزدها همخوانی داشته باشد؛ یعنی {1-احمدی نژاد، 2-رضائی، 3-کروبی، 4-موسوی}
    ببینید این همه بلوا و آشوب در کشور، این خون بیگناهانی که بر زمین ریخته شد… باید مسئولین انتخابات به سبب قصور در انجام وظایف خود که منجر به جنایت شده است محاکمه و مجازات شوند.

  5. استراتژي دشمنان مردم ترسيدن و ترساندن است. مي خواهند جمهوري اسلامي را با حکومت ترس جايگزين کنند. بيهوده نيست که شعار ميرحسين دولت اميد است. پس اميدوار و شجاع و پر از رويا باشيد. زندگي بدون رويا ارزش زيستن ندارد. نگذاريد روياهايتان را بکشند و براي آنها مبارزه کنيد. تمام لحظه ها و ساعات در مبارزه با اين کودتاي سياسي مهم اند. سريع باشید. کار امروز را به فردا، کار صبح را به عصر و کار اين لحظه را به لحظه ديگر موکول نکنيد. اگر لازم است شب بيداري بکشيد. اين روزها و تمام لحظاتشان مهم است.
    اگر هيچ وسيله ارتباطي نداريد براي ارتباط حضوري و چهره به چهره از همين لحظه وقت بگذاريد. اطرافيان و دور و بري ها در اولويتند. از بحثهاي وقتگير پرهيز کنيد. موافقان خود را نيرو دهيد و آنها را هم براي ارتباط چهره به چهره فعال کنيد. با دلايل و اطلاعات پشتيبان خودتان را مجهز کنيد. پيامهاي استراتژيک شما اينهاست:
    1- يک باند ارعاب و ترور با نفوذ در دولت، بسيج و نيروهاي امنيتي است که ناامني ايجاد مي کند و تخريب اموال عمومي کار خودشان و به دستور آنها است.
    2- استقلال را در کنار آزادي و جمهوري اسلامي مي خواهيم و به بيگانگان اجازه دخالت در امور داخلي نمي دهيم. به دولت اجازه انگ زدن به نخبگان هم نمي دهيم.
    3- ميرحسين خواست اکثر ايرانيان است نه فقط تهران
    4- ما ملت شجاعي هستيم. با ترساندن و ارعاب به ما توهين نکنيد. قدرت اطلاعاتي و امنيتي، امانت ماست در دست شما. اگر خيانت کنيد از شما مي گيريم و به اهلش مي دهيم. نيروهاي نظامي و انتظامي فرزندان ملتند.
    5- کودتاي سياسي در قالب آراي پيش-ساخته محکوم است. انتخاباتي که بر خلاف مقررات اجرا شده باطل است و شوراي نگهبان قانون اساسي بايد آن را ابطال کند. مساله ما شمارش چند صندوق پيش-ساخته نيست. ما خواهان تجديد انتخابات با مجريان و ناظران سالم و بي طرف هستيم.
    6- نهاد روحانيت سرمايه اين کشور و پشتيبان مردم بوده است. ما خواهان برداشتن سرپوش و سانسور دولت از عزت و حرّيت روحانيت ايم.
    استراتژی ارتباطی ما
    در شرايط موجود چه استراتژي ارتباطي بايد در پيش بگيريم؟ جريان پشت اين تقلب گسترده انتخاباتي و صحنه گردانان اين کودتاي سياسي، عمليات رواني گسترده اي را با نفوذ در صدا و سيما و محدود کردن کانالهاي ارتباطي مردم آغاز کرده تا بتواند بحراني را که با اين ابعاد پيشبيني نميکردند مديريت کنند. آنها با هوشمندي پيامهاي رسانه اي شان را مديريت مي کنند. لازم است به فنون بدل اين پيامها مسلح شويم و به سريعترين شکل ممکن اطرافيانمان را آگاه کنيم.
    نطریه گلوله ای دولت کودتا
    از نظر دانش ارتباطات، استراتژي ارتباطي اين جريان بر “نظريه گلوله اي” مبتني است. مطابق اين نظريه آنها فکر مي کنند ارتباط برقرار کردن يک جنگ است: رسانه يک اسلحه است، پيام يک گلوله و مردم هدف هستند. تنها کافيست خوب نشانه گيري کنند. آنها مردم را سيبل بي اختيار، بي تمييز و ناآگاه خود و رسانه هاي بيگانه مي دانند و ترجيح مي دهند در رقابت با ديگر رسانه ها گلوله هاي بيشتري به سوي مردم پرتاب کنند. صدا و سيما تجربه نسبتا موفقي در اين نشانه گيري داشته است اما به مرور تعداد قابل توجهي از مردم از تيررس او خارج شده اند و برد اسلحه شان کاهش يافته. با اين وجود کوشيده اند منتقدانشان را خلع سلاح کنند و رسانه هاي آنها را به حداقل ممکن برسانند. اين روزها با خلع سلاح اينترنتي و تلفني هم مواجهيم. اما انسانيت و ارتباطات چهره به چهره و انساني شما چيزي است که نميتوانند از شما بگيرند. سوال اصلي اين نوشته اين است که شما در ارتباط با خود يا مردمي که در تيررس آنها هستند چکار مي توانيد بکنيد؟ اين نوشته مي کوشد به اين سوال ارتباطي پاسخ دهد.
    تحليل محتوای پیام های صدا و سیمای کودتا
    در دو روز گذشته صدا و سيما چه پيامهاي استراتژيکي را به سوي مردم شليک کرده است؟
    1- ترس از ناامني: تا زماني که تعداد معترضان کم به نظر مي رسيد آنها اغلب اراذل و اوباش معرفي مي شدند و کساني که به اموال عمومي آسيب مي زنند و مزاحم زندگي روزمره مردمند. بعد که آمارشان قابل توجه شد و شعار دادند که “ما مردميم نه اوباش” گفتند که اراذل خود را بين مردم پنهان کرده اند. مردم هم انتظار دارند با اوباش و مخلان امنيت برخورد تندي صورت بگيرد. آنها ژست ناجي مردم در مقابل اوباش را به خود مي گيرند.
    جالب است بدانيد گزارشهاي متعددي حاکي از آسيب رساندن نيروهاي لباس شخصي و نيروهاي ضد شورش به اتوموبيلهاي مردم و اموال عمومي و بانکهاست. او مشکل را ايجاد مي کند و خود را حلال مشکل و ناجي شما معرفي مي کند. اما براي اينکه شما را نجات دهد شرط مي گذارد. شرطش اين است که به بقيه حرفهاي او هم گوش دهيد و تسليم کانديدايي که او از صندوق در آورده باشيد. او شما را مي ترساند و بهايي که براي از بين بردن ترس مطالبه مي کند اعتماد و تسليم شماست. اگر نترسيد يا تسليم نشويد به طريق ديگري شما را مي ترساند. کافيست بازي نخوريد و بي آنکه عصباني شويد به اين بازي بخنديد و مردم را نيز از اين بازي آگاه کنيد.
    2- ترس از بيگانه و انقلاب مخملي: استقلال از دخالت بيگانگان يکي از مهمترين شعارها و يکي از مهمترين موفقيتهاي نسبي انقلاب و جمهوري اسلامي بوده است. شعار و دستاورد مهمي که خيلي اوقات از بس تکرار شده است قدرش را به اندازه کافي نمي دانيم. تجربه تلخ و بيم ما از دخالت بيگانگان در امور داخلي مان گاه مورد سوء استفاده دولتها براي توجيه رفتارشان در محدود کردن آزاديمان بوده است. شعار ديگر انقلاب؛ يعني آزادي، بدين ترتيب در محاق رفته است. هر صداي مخالف و منتقدي را صداي بيگانه و ايادي استکبار و صهيونيزم دانستن روش ديگر راه انداختن بازي “ترسو و ناجي” است. صدا و سيما مدام تکرار مي کند که رسانه هاي بيگانه از رفتار منتقدان دولت و معترضان به انتخابات خشنودند و آنها يا برخي در ميان آنها را خط مي دهند. آنها با اين برچسب گروه هاي مرجع، روشنفکران و مخالفان خود را از ميدان بدر مي کنند. همه شما ديده ايد که کيهان و رسانه هاي دولت بارها ميرحسين موسوي و پشتيبانانش را به آلت دست غرب بودن متهم کرده است.
    اسلام به لهجه روسی
    جالب است بدانيد پرونده کساني که اين برچسبها را در تيراژ انبوه توليد مي کنند در وابستگي و دلبستگي با بلوک شرق و پسمانده هاي کمونيزم در روسيه و سرويسهاي اطلاعاتي روسيه و چين خالي از ابهام نيست. آقاي احمدي نژاد و برخي نزديکانش در گذشته همگي مدتي در وزارت خارجه در بخش روسيه کار کرده اند. براي نمونه حاتم بخشي پاره اي از درياي خزر را در کنار معلق ماندن پروژه نيروگاه بوشهر به ياد آوريد تا ترديدتان قويتر شود. به نظر مي رسد نه تنها آزادي به بهاي استقلال، که استقلال و جمهوريت نظام نيز به بهاي قرائتي اسلامي از يک پروژه امنيتي روسي در خطر است. لازم است بار ديگر شعار”استقلال، آزادي جمهوري اسلامي” را در کنار الله اکبر مورد توجه قرار دهيم. و ضمن حفظ هشياري در مورد مداخله بيگانگان از برچسب براندازي نرم يا انقلاب مخملي نترسيم. دوري از برخي حرکتها مثل نوشتن نامه به سران کشورهاي خارجي براي طرد احمدي نژاد، يا شعارهاي نامربوط يا تحريک کننده از همين هشياري ناشي مي شود. ما کاري به بيگانگان نداريم و فقط برگزاري مجدد انتخابات به شکل قانوني و با حضور ناظران را خواستاريم.
    هدف اصليِ بزرگ کردن اين ترس، ايجاد شکاف بين مردم و نخبگان است و پيدا کردن بهانه براي دستگيري اساتيد دانشگاه، روزنامه نگاران، فعالان مدني و گروههاي مرجع با برچسب جاسوسي و براندازي. لازم است اساتيد دانشگاه و نخبگان بر پابندي و علاقه شان به نظام تاکيد کنند و پابندي طراحان سناريوي تقلب را به انقلاب و شعارهاي آن مورد سوال قرار دهند. در عمل چه کسي در کار براندازي نرم است؟
    3- معترضان برخي از تهراني ها هستند: اين پيام مدام تکرار شده است که راي موسوي فقط در تهران بيشتر بوده و تهراني ها بايد به راي مردم کشور گردن بگذارند. اعتراضات مردم ساير شهرها بازتاب رسانه اي قابل توجهي نيافته است.
    مي دانيد که گزارش کميته صيانت از آرا حاکي از برتري نسبي موسوي در شهرها و نقاط مختلف کشور است. لازم است به همه اطرافيان و طرفداران احمدي نژاد در خصوص برتري ميرحسين در اغلب نقاط کشور اطلاع رساني کنيم و نتايج پيش-ساخته شمارش آرا را با توجه به نقدهايي که در سايتها ديده ايد مورد نقد قرار دهيم. لازم است دانشجويان اعتراضات و نظر مردم شهرشان را بازتاب بيشتري بدهند و رسانه ها را به سمت آنها هدايت کنند.
    4- ترس از جان و دستگيري: حمله به خوابگاه دانشجويان و مجتمع هاي مسکوني، اعلام گسترده کشته شدن هفت نفر در جريان تجمع آرام روز 25 خرداد ومسوول دانستن معترضان در اين مورد و تهديد صريح وزير اطلاعات در گفتگو با تلويزيون مبني بر دستگيري ساماندهندگان تجمعات و تمام آنچه مي دانيد. در اين پيام دولت ضمن آنکه خود را کشنده معرفي نمي کند و آشوبگران را مسبب کشتار مي داند، تلويحا پيام صريح خود را ميفرستد که مردم عزيز من شما را دوست دارم ولي با شما شوخي ندارم. اگر يک قدم ديگر جلو بياييد: “ميکشم”. اينجا نيز “نظريه گلوله اي” اينبار با گلوله هاي نسبتا واقعي حاکم بر رفتار آنهاست.
    موضع سپاه و ارتش
    جالب است بدانيد فرماندهان ارتش به آنها پيغام داده اند که روي ما حساب نکنيد. عموم فرماندهان سپاه نيز پيام داده اند که ما رو درروي مردم نمي ايستيم و کشتار گسترده مردم توسط سپاه محال است. جوانترها خوب است بدانند که سپاه تشکيل شده از فرزندان دلسوز و خانواده هاي مومن ايراني است که هشت سال از جان گذشتگي خود در وفاداري به ملت ايران را در کارنامه خود دارند. آنها و بسيجيان راستين را با آغوش گرم و لبخند و گل پذيرا باشيد و در شعارها به اين سرمايه ها احترام بگذاريد و مهر بورزيد. خانواده هاي فرماندهان شهيد سپاه نظير خانوادههاي باکري و همت و بسياري از همرزمان گمنام، مومن و وطندوست آنها از همراهان ميرحسين موسوي اند. از آنها براي حضور در اجتماعاتتان دعوت کنيد.
    5- تغيير صورت مساله در اعلام آراي پيش ساخته: رسانه ملي تاکيد مي کند که شمارش آرا درست بوده اما برخي ظرفيت شکست ندارند. شوراي نگهبان براي اطمينان کانديداها برخي يا همه صندوقها را دوباره خواهد شمرد. آنها در اين پيام، سوال از طريقه غيرقانوني برگزاري انتخابات را ناديده گرفته و صورت مساله را به اشتباه در شمارش جزيي آرا تغيير مي دهند تا آرايي که معلوم نيست از کجا آمده را دوباره بشمارند. خواسته ما برگزاري انتخابات مطابق قانون، با بي طرفي رسانه اي در فضاي آزاد رسانه اي و ارتباطي، عدم دخالت دولت و رسانه هاي دولتي، با حضور ناظران کانديداها در همه مراحل از جمله مرحله پلمب صندوقها در صبح رايگيري و شمارش و نقل و انتقال آرا در شهرها و از شهرها به تهران همراه با تدارکات لازم از جمله تعرفه کافي در همه حوزه هاي انتخابيه است. پيام مهم ما اين است که انتخابات باطل و مهندسي شده است و اطميناني از وجود خارجي راي هاي ما در صندوقهاي شوراي نگهبان نيست.
    6- پشتيباني روحانيت: اکثريت علما و روحانيون طراز اول در قم و ساير شهرها پشتيبان راي مردم اند ولي صدا و سيما صداي آنها را سانسور مي کند و با برجسته کردن نظر چند چهره مثل آقاي جنتي و يزدي، نهاد روحانيت را خرج رفتار غير قانوني خود و پشتيبان خود معرفي مي کند. آنها تحت فشارها و ارعابي چندين برابر آنچه شما تصور مي کنيد هستند. در شعارهايتان به آنها احترام بگذاريد و به آنها جرات بدهيد. در تماس با دفاترشان از حکم خشونت وتيراندازي به منتقدان و تجمعات و حرمت آن سوال کنيد. بگذاريد آنها دولت را از اعمال خشونت نهي شرعي کنند. از آنها براي شرکت در اجتماعات دعوت کنيد و در مراسم و اجتماعات شان با رعايت قواعد احترام شرکت کنيد. به مساجد و حوزه ها برويد و با آنها گفتگو کنيد. آنها مي دانند که باند قدرت قصد کنار گذاشتن علما و جايگزيني مداحان و دينفروشان با آنها را دارند و به شما خواهند پيوست هرچند در ابتدا دوپهلو موضع بگيرند و از موضعگيري بترسند. شجاعت امام حسين(ع) را به آنها ياد آور شويد و بگوييد که از روحاني آزاده چه انتظاري داريد.
    تمام حقوق اين نوشته مربوط به ملت ايران است و نقل و کپي برداري و باز توليد آن به هر شکل ممکن توصيه مي شود.

  6. نوشته ايد ّ این بار مردم از روشنفکران و روحانیون و سیاستمداران جلو افتاده‌اند.ّ اين مردم هم جزو همان روشنفکران و روحانیون و سیاستمداران هستند.

  7. بسم الله االرحمن ارحيم
    طريقه انجام تجمع قانوني و اعتراضي در ايران بدون نياز به تائيد وزارت کشور
    حکومتها همواره تجمعات اعتراض آميز مردمي را به بهانه غير قانوني بودن سرکوب ميکنند اما ميتوان تجمعات را بگونه اي انجام داد که قانوني بوده و حکومت مشروعيت برخورد قهر آميز با آن را نداشته باشد و هرگونه برخورد قهر آميز با آن باعث عدم مشروعيت حکومت شود
    بنابراين ميتوان براساس شرايط هر جامعه و حکومت و قانون آن جامعه انواع مختلفي از تجمعات اعتراضي را طراحي کرد که مشروعيت قانوني ، اجتماعي ، فرهنگي و غيره داشته باشد
    که به صورت خلاصه از ميتوان مباني و نتايج چنين تجمع قانوني را به شرح زير بيان کرد :
    1 . چنين تجمعات قانوني ميتواند به دفعات برگزار شود و اين خود بسيار مطلوب است چرا که برگزاري پياپي اين تجمعات نتايج کوتاه مدت و بلند مدت بسيار قوي خواهد داشت
    2 . عدم مشروعيت حکومتها براي برخورد قهر آميز با چنين تجمعاتي سبب ميشود که امنيت اين چنين تجمعاتي بالاتر رفته و در نتيجه مردم با احساس آرامش بيشتري در آن تجمعات شرکت کنند
    3 . چنين تجمعات قانوني و مشروع مانع از آن ميشود که عده اي خودسر يا مزدور بتوانند آن تجمعات را به آشوب تبديل کرده و در نتيجه به حکومت مشروعيت سرکوب آن تجمع را دهند
    4 . چنين تجمعات قانوني و مشروع سبب ميشود که تجمع کنندگان به علت دلايل بالا نظم و انظباط بهتري داشته باشند و تجمع نتيجه مطلوبتر و موثرتري داشته باشد وظمنا اين نظم و انظباط سبب ميشود که برخورد قهر آميز حکومت با آن مشکلتر و دشوارتر گردد
    5 . چنين تجمعاتي احتياج چنداني به رهبري نداشته و به صورت خود جوش توسط تجمع کنندگان انجام و هدايت ميشود
    6 . چنين تجمعاتي گذرا و زود گذر نبوده بلکه ميتواند بصورت دائمي و هميشگي بوده و برگزار گردد
    7 . چنين تجمعاتي سبب آن نميشود که مردم دلسرد شده و به مرور زمان تجمع به سردي بگرايد
    8 . چنين تجعاتي تبديل به يک الگو براي احيا حق خود و جامعه در هر موردي و در هر سطحي به شيوه مسالمت آميز ميشود
    9 . چنين تجمعاتي در بين تمامي اقشار جامعه مشروعيت داشته و از سوي تمامي ايشان حمايت ميشود
    10 . نظم و انظباط چنين تجمعاتي سبب جلوگيري از خونريزي و به خشونت کشيده شدن تجمع را دارد
    11 . حکومت نميتواند برگزاري تجمع را به دولتها و عوامل بيگانه نسبت دهد
    12 . و بسياري دلايل ديگر
    براساس آنچه بيان شد و بسياري دلايل ناگفته ديگر در ايران بهترين تجمع قانوني و مشروع که تمامي شرايط گفته شده بالا يا گفته نشده را دارد اقامه نماز جماعت و در يک قدم جلوتر و بالاتر اعتکاف است که ميتوان کاربردهاي زير را براي آن تعريف کرد
    1 . حکومت ديني ايران نميتواند از برگزاري نماز جماعت جلوگيري به عمل آورد که در غير اينصورت مشروعيت حکومت از بين ميرد
    2 . حکومت ديني ايران نميتواند اقامه نماز جماعت را به اعتبار خود بيفزايد چرا که در نتيجه 30 سال حکومت ديني ايران مساجد خالتر شده است
    3 . حکومت ديني ايران مشروعيت برخورد قهر آميز با نمازگزاران را نداشته و ميبايست امنيت تجمع کنندگان را نيز حفظ کنند
    4 . و بسياري دلايل ديگر
    بر اساس موارد بالا ميتوان مزيتهاي اقامه نماز جماعت را به شرح زير برشمرد :
    1 . چگونگي اقامه نماز جماعت و قرار گرفتن مردم در صفهاي به هم پيوسته بدون اينکه حکومت بتواند در آن اخلال بوجود آورد سبب مبشود که به صورت عادي و بدون هيچ مشکلي تجمع کنندگان در مقابل نيروهاي انتظامي و امنيتي صف آرايي کنند و خطوط دفاعي خود را شکل دهند
    2 . چگونگي تشکيل صفهاي نماز جماعت سبب ميشود که بعد از اقامه نماز در صفهاي به هم پيوسته به انجام راهپيمايي و تظاهرات بپردازند
    3 . چگونگي تشکيل صفهاي نماز جماعت سبب تشکيل يک ديواره دفاعي نيرومند در برابر نيروهاي انتظامي و امنيتي ميگردد که در نتيجه تجمع کنندگان به راحتي و با قدرت و نظم و انظباط بسيار قدرتمندي در برابر نيروهاي انتظامي و امنيتي به دفاع و حمله بپردازند
    4 . چگونگي قرار گرفتن افراد شرکت کننده در تجمع در کنار هم و پيوسته به هم سبب ميشود افراد شرکت کننده در تجمعات احساس قدرت و امنيت بيشتري کنند
    5 . حرکت صفهاي نماز گزاران بعد از اقامه نماز به همان شکل منظم سبب ميشود که يک راهمپيمايي و تظاهرات قدرتمند شکل گيرد و برخورد نيروهاي انتظامي و امنيتي با آنها را مشکل کند
    6 . از آنجا که نمازهاي يوميه پنج نماز است و هر روز بايد به جا آورده شود ميتوان به بهترين شکل تجمعات را در اين پنج نوبت برنامه ريزي کرد و هر روز آن را انجام داد
    7 . ميتوان نماز جماعت را به برگزاري مراسم دعا و ادعيه و روضه خواني و ذکر مصيبت اهل بيت پيوند زد و هم به اين طريق بسياري از مطالب همسو با آن تجمع را بيان و هم که باعث تقويت روحيه تجمع کنندگان و تضعيف روحيه نيروهاي انتظامي و امنيتي شده و برخورد قهر آميز حکومت با آن را نامشروع گردانيد
    8 . از آنجا که حکومت خود اقدام به برگزاري نماز جماعت نيز ميکند ميتوان از آن براي انجام تجمعات استفاده کرد به عنوان مثال نماز جماعت جمعه
    9 . نظم و انظباط صفهاي نماز جماعت ونماز گزاران ميتواند سبب برگزاري بدون خشونت و خونريزي تجمعات گردد که اين خود سبب احساس آرامش مردم شده و در نتيجه به آنها اطمئنان خاطر براي شرکت در تجمعات را ميدهد
    10 . تجمع کنندگان وقت داشته که با افراد اطراف خود به خوبي آشنا شده و با هم هماهنگ شوند
    11 . تمامي افراد شرکت کننده در تجمع دليل قابل قبولي در صورت بازداشت شدن توسط نيروهاي انتظامي و امنيتي دارند
    بهترين موعد برگزاري نماز جماعت نماز صبح جمعه است چرا که :
    1 . تعطيلي روز جمعه سبب شرکت گسترده تر مردم در تجمع ميشود
    2 . جمعه روز تعطيل رسمي است و مردم با آسودگي خاطر بيشتر در تجمع شرکت ميکنند و نيروهاي انتظامي و امنيتي بر عکس
    3 . بعد از نماز ميتوان مراسم روضه خواني و ذکر مصيبت و دعاي ندبه به نيت ظهور امام عصر برگزار کرد و بدين ترتيب تجمع را تا روشنايي کامل روز ادامه داد
    4 . برگزاري تجمع در آغاز روز و در روشنايي کامل خود سبب بالا بردن امنيت تجمع و جلوگيري از خونريزي شده و برخورد قهر آميز حکومت و سو استفاده افراد فرصت طلب شده و تجمع کنندگان در شرايط بحراني بهتر ميتوانند تصميم بگيرند
    5 . از آنجا که افراد شرکت کننده در تجمع هنگامي براي شرکت در تجمعع از خانه خارج ميشوند که شهر خلوتتر از هر زمان ديگري است آنها با مشکل کمتري و در امنيت بيشتري خود را به محل تجمعع مي‌رسانند
    6 . نيروهاي انتظامي و امنيتي مي‌بايست از آغاز شب روز قبل در محل حاضر شده و تدابير مورد نظر خود را پياده کنند و در نتيجه تمام شب را بايد يبدار بمانند و به همين علت در آغاز روز از هوشياري کامل برخوردار نيستند
    7 . با روشن شدن هوا و قابل رويت شدن انبوهي جمعيت ترس و وحشت در بين نيروهاي انتظامي و امنيتي شکل گرفته و در نقطه مقابل تجمع کنندگان روحيه مضاعف پيدا مي‌کنند
    بهترين رنگ براي پوشش تجمع کنندگان رنگ سفيد است چراکه :
    1 . استفاده از پوشش سفيد در اسلام سفارش شده و حکومت ديني مشروعيت جلوگيري از آن را ندارئد
    2 . پوشش سفيد خود نمايانگر آن است که تجمع کنندگان صرفا قصد انجام تجمع مسالمت آميز داشته و قصد انجام اعمال قهر آميز را ندارند
    3 . پوشش سفيد يادآور کفن براي مردگان مسلمان است و به اين وسيله آن تجمع کنندگان آمادگي خود را براي شهادت اعلام ميکنند
    4 . پوشش سفيد سبب ميشود که در صورت برخورد قهر آميز حکومت رنگ خون بر آن پوشش بهتر نمايان شود که اين خود تاثير تبليغاتي بسيار بزرگي دارد
    5 . پوشش سفيد انبوهي جمعيت تجمع کنندگان را از روبرو و از بالا بهتر به نمايش مي‌گذارد که خود اين سبب رعب و وحشت نيروهاي انتظامي و امنيتي و تقويت روحيه تجمع کنندگان ميشود
    6 . تهيه و استفاده از پوشش سفيد همگاني تر از ديگر پوششها است
    بهترين مکانها براي اقامه نماز جماعت قبور متبرکه و مکانهاي خاص ديني و مذهبي سراسر ايران :
    1 . مقبره امام خميني در تهران مي‌باشد که هرگونه برخورد قهر آميز حکومت با تجمع کنندگان را از بين برده يا ضعيف مي‌کنند و در صورت چنين برخورد قهر آميزي مشروعيت حکومت از بين ميرود که نمادين نيز است
    2 . مفبره امام هشتم شيعيان در مشهد
    3 . مقبره فاطمه معصومه در قم
    4 . مقبره شاهچراغ در شيراز
    اهميت قانوني بودن تجمعات:
    هرگونه تجمع غير قانوني سبب ميشود که رهبران برگزار کننده تجمع مشروعيت خود را در حال و آينده بر اساس آن قانون از دست داده و در نتيجه نتواند طبق آن قانون سمت و پستهاي دولتي را در دست گيرند از اينرو اهميت دارد که تجمعات قانوني باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *